Followerku..

Aku Chemical Engineering...

Assalamualaikum....

Hai semua (brape ramai ada ni??) Pagi-pagi ni tetibe aku teringat sesuatu.Tengah sedap makan sarapan sambil memerhati kerja yang bakal aku buat,tup-tup aku terfikir..'kan best kalau sekarang aku tengah kat plant,survey orang buat keje kat plant gan sibuk mencari technician nak btulkan plant aku'..Tengok,pagi-pagi aku dah berangan.

xsemua plant secantik ni ye..percayalah!(source:mr google)

Chemical Engineering..Sepanjang aku belajar,aku dapatla tau apa tu heat exchanger,distillation column,CSTR,repeller and macam-macam lagi la.Serius,aku merindui ilmu engineering aku.Aduhhh  -_-" Memang sekarang aku kerja out of my field.Ada memang ada la,tapi aku tak involve dalam benda tu.Aku kira duk dalam part Supply Chain Management(SCM).Kalau duk part herarki engineering field tu,part aku ni paling atas sekali sebelum masuk process.Ha....mau tak pening(tapi aku tak pening pon kat sini keje..hahaha)Kalau ikutkan apa aku blaja,memang tetap ada silibus management ni.Tapi aku kan banyak hands on dulu kat u.Mane la ada feel benor nak duk ofis.Cane ni???Lepas gian jap la kat cini..Curah ilmu kejap :)

Continous Stir Tank Reactor(CSTR): Benda ni senang cite ye stirrer.Korang leh control temperature and flowrate inlet outlet pastu rate agitator/repeller.Korang kalau masuk industri takde makne ye korang akan jumpe istilah yang same dalam buku.Confirm!Senang cite benda ni pengacau adunan jela.Basic and core formula benda ni yang kat bawah ni.Teringat lecturer aku Puan Jun.Mekaseh Pn Jun sebab segala ilmu yang diberikan :)
C tu concentration/kepekatan.A tu merujuk pada reagent/bahan (CH3 ke,CHCOOH ke,apa-apa je)Pastu o kecik tu merujuk initial/permulaan.Maksudnya kepekatan sebelum reaction.
Pastu k tu pemalar.Ni korang leh dapat dalam buku tebal yang beratur-ratus pages tu.Ada..korang kena rajin g library then bukak buku.
Ala-ala huruf t tu aku panggil tau(sebut ala qalqalah huruf jawi )Ni retention time.Maksudnya tempoh masa reaction for reagent berubah bentuk.ok ke??tak paham leh taye lecturer ea :p

ni name ye PFD,process flow diagram :) (source:mr google)


Valve: Hahaha..benda ni istilah senang ye paip.Ha..paip kat umah kornag tu boleh jugakla dikategorikan valve cume kita tak la panggil valve.Fungsi ye kawal flow.Cara pembukaan valve ni berbeza ikut jenis valve.Fluids yang kita nak control tu pon mem[engaruhi jenis valve yang nak guna.Bukan sembarang je tau sebab dalam industri ada macam-macam product yang terhasil.So,raw material berbeza.Ikut kesesuaian ye :)

PFD ni ada valve..carik cpt mane 1..hihihi (source:mr google)
 Perghhh...sies aku rindu beb semua benda ni!! -_-"

Dunia engineering..banyak lagi sebenarnya.Ia memang mencabar.Aku dah dapat bayangkan kerja kat plant memang korang takde life.Good for someone yang memang suke adventure.Good for someone yang like challenging job.Aku suka.Memang aku suka.Cuma bila memikirkan untuk jangka masa panjang,aku mungkin lebih sesuai berada di hadapan komputer ni.hahahahaha..(Tak mencabar langsung ok!) Insya Allah,aku tetap akan teruskan pencarian Engineering field aku.Aku akan teruskan.Aku tetap nak merasa.Ya Allah,permudahkanlah perjalanan hidupku untuk mencari kerja.Permudahkanlah perjalanan dalam mencari Engineering job yang aku inginkan ini.Amin... (mekaseh doa untuk ayut ea..)  :)

Dulu aku terlibat dengan chemical bagai kalau duk lab.....tapi,pasti ke aku nakkeje duk pegang-pegang benda bahaya and evaporate semua bagai tu..?


Dulu aku selalu je turun naik tangga amek temperature la,amek flowrate la,amek sample la...tapi,sekarang aku confirm ke nak berdepan dengan panas,dengan peluh,dengan bahaya yang memang selalu ada je depan mata tu..?

Dulu aku pandai je berdebat and cari pasal dengan kawan-kawan aku kalau result experiment tak betul or kerja dyorang tak macam apa aku nak...tapi,berani ke nak berdepan dengan orang-orang yang pelbagai ragam dan kerenah bila duk dalam production or process ni..?

Biar masa menentu kan.Aku tetap ingin merasa dan berdoa meminta apa yang terbaik untuk diriku.Aku merancang namun Allah jua merancang untuk diriku.Hanya perancangan Allah yang terbaik dan Hanya Dialah penentu segalanya.

Mekaseh..!



2 pesanan buat ayut :

Unknown said... Reply To This Comment

Waaa...!! nie msti bdk pndai ni...^_^

ayut said... Reply To This Comment

hihihi...xdelah.basic je ni :) teringt kenangan blaja

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda!
Nanti kelapangan ayut balas komen ye ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...